May 17, 2006

لابد لب دریا هم بریم یه آفتابه آب باید ببریم!؟

ایران که بودم یه قسمت عظیمی از کارم مربوط می شد به بازسازی آمارآبدهی و رسوب و سیل رودخونه ها و بارندگی و خلاصه خیلی نمی خوام تخصصی بگم ،باید از روی آمار موجود ،آمار بلند مدت می ساختیم تا می تونستیم ازروش پیشگویی کنیم که مثلاً قراره چه اتفاقی تو منطقۀ مورد مطالعه بیفته و سختترین قسمت کار از نظر من اون جایی بود که معمولاً اون منطقه آمار درست حسابیی نداشت و بر اساس احتمالات مثلاً باید براش 30 سال آمار می ساختیم!.
این ها رو همه گفتم که اینو بگم ؛ یه مهندس ماهی بود (یعنی من خیلی دوستش داشتم) که من زیر دست اون کار می کردم به اسم "مهندس کاظمی" که اتفاقاً اونم اون زمان اقدام کرده بود واسه کانادا؛ همیشه می گفت امریکا واسه یه جوب باریکش هم 100 سال آمار داره و خیلی راحت می شه محاسبات رو جلو برد؛ حالا ما اینجا باید از هیچی همه چی بسازیم و تازه خطا هم داشته باشی که دیگه کارت تمومه آخه معمولاً این آمار واسه طراحی مخزن سد استفاده می شد !
حالا ما که کارمون درست شد و اومدیم کانادا ؛هر کتاب و جزوه ای که تو این مدت می خونیم راجع به ایالات مختلف امریکاست و انگار خبری از کانادا نیست !
خلاصه من طاقت نیاوردم و از استادم پرسیدم
گفتم:خوب " ظاهراً " ما داریم کانادا زندگی می کنیم ! اگر می شه یه سری اطلاعات هم از اینجا بدین!؟
می گه: متأ سفانه ما آمار چندانی از کانادا در دسترس نداریم ؛ آمار های موجود رو هم امریکا جمع آوری می کنه که به راحتی هم در اختیار ما نیست !!؟؟ و ما گاهاً که لازم بشه از روی همین آمار کوتاه مدتِ موجود آمار سازی بلند مدت می کنیم!!؟


من دیگه هیچی نمی گم ؛ خودتون نتیجه گیری کنین ... !؟

4 comments:

كوهمرد عاشق said...

سلام . این هم از اون مشکلای عجیب غریب آبی که اونجا هم باید یاد دکتر برهانی باشی .

پرشین said...

عسل عزیز سلام. این نوشتت برای من چند نکته جالب داشت. اول این که اگه یادت باشه همون استاد عزیز "مهندس کاظمی" همیشه می گفت: اگر کسی ازت پرسید مثلاً آبدهی فلان رودخونه چنده؟ تو بگو چند می خوای؟ و این خوبیه بی آمار بودن منابع آب ایران بود! دوم این که من هنوزم درگیر همون دسته از آمار هستم اما در استرالیا و جالب اینجاست که توی این کشور که فقط 218 سال از تشکیلش می گذره، آمار 160 ساله بارندگی استفاده می شه! سوم این که من آمار یک رودخونه توی فنلاند رو دارم که 300 ساله است! چهارم این جا هم استانداردها و مراجع اکثراً بر می گرده به آمریکا و آخریش هم این که مطمئنی اون استاده باهات شوخی نکرده؟

Anonymous said...

عجب

Anonymous said...

:)
Pooya